ONZE SCHOOL

Basisschool De Zwaluw is een kleinschalige school, prachtig gelegen in het groen met veel speelruimte rondom de school en met uitzicht over de weilanden. De school is de enige school in het buitengebied van Amstelveen en staat in het dorp Nes aan de Amstel. De Zwaluw is toegankelijk voor alle kinderen uit het groene buitengebied van Amstelveen, maar ook ouders van kinderen uit andere wijken van Amstelveen en omliggende gemeenten kiezen graag voor onze school.
De Zwaluw is zowel op de fiets als met de auto goed te bereiken vanuit Waverveen, de wijken Waardhuizen, Middenhoven, Groenelaan en Westwijk in Amstelveen, Ouderkerk aan de Amstel en Uithoorn.

De sfeer op De Zwaluw is gemoedelijk, de drempels zijn letterlijk en figuurlijk laag. Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt en gezien wordt, zowel de leerlingen, de ouders, het personeel als bezoekers. De omgeving nodigt vanzelf uit tot ontdekken en de  kleinschaligheid zorgt ervoor dat iedereen elkaar kent en waar nodig helpt.

Onze leerlingen doen niet alleen kennis op, maar ze krijgen ook de kans om vaardigheden te oefenen en zichzelf als persoon te ontdekken en te ontwikkelen. Elk kind is tenslotte anders en mag er zijn en heeft zijn eigen talenten. Kinderen leren met hun hoofd, hart en handen en op hun eigen manier. Er is veel ruimte om te proberen en te oefenen. Fouten maken mag, daar leren we van. Respect voor elkaar, een veilige leeromgeving en vertrouwen zijn dan ook belangrijke basisvoorwaarden. Leren doe je samen, vandaar ons motto ‘Samen leren jezelf zijn’. Hierbij staat plezier voorop.

Onze school is één van de voorzieningen die het dorp rijk is. Wij vinden het belangrijk goede contacten te onderhouden met de inwoners van Nes aan de Amstel, het dorpshuis De Nesse, de kerk en de Dorpsraad. In onze school is ook BSO Unikidz Nes gevestigd. Meer informatie over Unikidz Nes vindt u elders op de website.