Waar zijn we mee bezig

Kinderboekenweek 2019: Reis mee!

De Kinderboekenweek staat dit jaar in het teken van voertuigen. Als opening hebben alle kinderen meegedaan aan een ontwerpwedstrijd! Op woensdag is er door de hele school geklust en geknutseld om een origineel/mooi/bijzonder voertuig van kosteloos materiaal te maken. Uiteindelijk zijn er een aantal winnaars gekozen: voor de samenwerking, voor de gebruikte techniek en voor originaliteit. Uit onze klas heeft een groot vliegtuig gewonnen voor de techniek en een auto van een wortel en natuurlijk materiaal voor originaliteit! Gaaf!

De komende dagen staan verder in het teken van (samen) lezen. Binnen de school lezen de kinderen een aantal keren met kinderen uit andere klassen samen, de juffen lezen voor en op 9 oktober is het tijd voor de kleedjesmarkt!

——————————————————————————————————————–

Verslag schoolreisje – Florine

Dit jaar gingen we naar Ouwehands Dierenpark. We bekeken bijna alle dieren. Er was ook een hele grote buiten en binnen speeltuin, in de binnenspeeltuin was water en nog een pontje en in de buitenspeeltuin was ook een springkussen.

In de bus was het heel gezellig, we kregen op de heen en terugweg een snoepje van juf Desiree.

Er waren heel veel dieren zoals reptielen, leeuwen, pinguins en nog veel meer dieren. En er was ook een zeeleeuwenshow waar je nat bij werd. Toen we de bus uitkwamen gingen we in de ingang meteen met z’n allen fruit eten. En voor de zeeleeuwenshow (waar je nat bij werd) gingen we lunchen. Na het lunchen gingen we weer uit elkaar naar de dieren kijken.

Het was terug weer heel gezellig in de bus. Toen we weer aankwamen bij school verstopten we voor de ouders. En toen we uiteindelijk uitstapten, toen waren er weer heel veel verhalen. Dus het was weer een heel gezellig schoolreisje.

Dus op naar volgend schoolreisje !!!


Verslag schoolreisje – Yara

Dit jaar ging ons schoolreisje naar Ouwehands Dierenpark. Om 08:45 ging de bus rijden, daarvoor hadden we nog even de regels doorgesproken. Het was heel gezellig in de bus. We vertelden elkaar raadsels en moppen of zochten dure auto’s.

Rond 10:00 waren we in het park toen werd meteen het eerste dier gespot, namelijk een hele grote vijver vol met koikarpers. Toen we eindelijk binnen waren gingen we eerst even wat eten en drinken. Na het eten gingen we naar de Uluru; dat is een jungle met slangen en orang oetans. Daar was een kleintje dat een bloempot op zijn hoofd had en aan het raam likte, dat was heel schattig .Toen gingen we naar de gorilla’s. Daar kon je klimmen door netten en van een glijbaan af. De klimroute ging langs de gorilla hokken. De ijsberen waren daarna aan de beurt. Toen nog even springen op het springkussen. De panda’s waren ook heel cute en bij het berenbos was er een beer met vijf wolven aan het vechten. Natuurlijk was er ook nog even tijd om te spelen in de indoor speeltuin, daar waren ze lori’s aan het filmen. Voor de zeeleeuwenshow waren  we net 1 minuut te laat, dat was wel heel erg jammer. Er waren ook overal kraampjes waar je dingen kon leren. Zo heb ik geleerd dat er van pandapoep papier gemaakt kan worden en dat een varken een grotere kop heeft dan een dan een Maleisische beer. Om 15:15 ging de bus rijden. Weer vertelden we raadsels en juf Sela zei telkens een zin waar je een plaats uit moest halen. Zoals: ‘Ik ken een heel klein landje, er staan maar drie huizen’ (Driehuizen). Ik was pas om 17:30 thuis, ik was heel moe. Kortom; een dag om nooit meer te vergeten.

——————————————————————————————————————–

September 2019

We zijn alweer een aantal weken begonnen met het nieuwe schooljaar. Op De Zwaluw zijn we op dit moment bezig met het thema Amerika, Australië, Antarctica en de Oceanen. Hierbij hebben we een leuke quiz als opening gehad. De afgelopen weken hebben we het bijvoorbeeld in de klas gehad over Noord-Amerika, indianen, Zuid-Amerika, berggebieden, de indianen, Australië, verschillende diersoorten, Inca’s, oceanen, natuurrampen, Aboriginals, klimaat en Antarctica. We hebben zelf indianenportretten van houtskool gemaakt en een jungleschilderij met verf.

De kennismakingsgesprekken zijn ook geweest. Samen met de kinderen is er een persoonlijk leerdoel opgesteld, wat met de ouders is besproken. In de klas gaan we met deze doelen aan de slag en gaan we samen proberen om de doelen te behalen. Deze doelen worden in november tijdens de voortgangsgesprekken weer besproken.

De spreekbeurten, boekenkringen en werkstukken staan gepland! Alle data zijn te vinden onder de kopje ‘spreekbeurt’, ‘werkstuk maken’ en ‘boekenkring’. In de klas bespreken we hoe dit eruit gaat zien. Ook krijgen de leerlingen een voorbeeld te zien van een spreekbeurt en een werkstuk. De kinderen hebben een onderwerp voor hun spreekbeurt zelf mogen bedenken. Deze lijst hangt in de klas op het bord. Het eerste werkstuk maken de kinderen op school. Ze krijgen hierbij de nodige begeleiding bij het maken van het werkstuk, over een onderwerp binnen het thema Kunst.

Copyright ©2014 Basisschool De Zwaluw - Webdesign: G2O